Bra mat för en bra hälsa

Vägen till en bra hälsa går via magen. Kanske inte enbart dock, men faktum är att vad vi stoppar i oss har en stor påverkan på hur vi mår. Här nedan följer några tips på hur man äter bra och samtidigt också gott.

290958-shish-kebabs-on-the-grill

Grönsaker och frukt

Alla vet nog att det är bra att få i sig mycket frukt och grönt, trots det är det ofta något som vi äter alldeles för lite av. Enligt Livsmedelsverkets rekommendationer bör en vuxen person äta minst ett halvt kilo frukt eller grönsaker dagligen. Detta låter kanske mycket, men faktum är att det absolut inte är någon omöjligt att komma upp i den nivån, framför allt inte nu på sommaren när det kryllar av massa goda frukter och grönsaker.

Ett bra tips är att försöka att åtminstone äta lite frukt eller grönsaker till varje måltid. Det kan till exempel handla om att ha en skivad banan i yoghurten på morgonen, äta en riven morot till lunchen samt att ha en skivad tomat som pålägg på kvällsmackan.

Mindre kött och mer växter

Att kött inte är särskilt bra för hälsan konstateras på allt fler håll. Dock behöver man inte skippa köttet helt och hållet, men absolut minska på intaget. Våga prova vegetariska rätter. Linser, bönor och ärter är inte alls så tråkigt som det låter, det finns många härliga recept som både är jättegoda och väldig nyttiga.

Fina fisken

Fisk är något man bör försöka äta åtminstone ett par gånger i veckan och då framför allt fet fisk, som lax och makrill, eftersom dessa innehåller en rad bra näringsämnen som till exempel fettsyror av typen Omega-3, som är nyttiga för kroppen.