Snabba kolhydrater dubblar risk för diabetes
Den som äter mycket snabba kolhydrater fördubblar risken att drabbas av diabetes typ 2. Det visar ytterligare en stor Harvardstudie som Dagens Nyheter har tagit del av.

Viktigast för att förebygga diabetes är, enligt studien, att hålla vikten. Nästa steg är, enligt Harvardstudien, att äta långsamma kolhydrater och bra fetter från vegetabiliska oljor och nötter. (Här skiljer sig råden från till exempel den svenska läkaren Annika Dahlqvist, som även förespråkar animaliskt fett.)
Socialstyrelsen har tillsatt en projektgrupp för att ta fram nya kostråd för att förebygga diabetes. En av de sakkunniga är Christian Berne, professor i medicin vid Uppsala universitet. Aftonbladet frågar Berne efter att DN refererat studien, om det inte är dags att ändra kostråden nu?
– Det är inte så det går till att kostråden ändras efter en enda studie. Det är svårt att göra kostundersökningar. De måste göras under lång tid och det är svårt att avgöra effekterna, säger han. säger Berne till Aftonbladet, vars egna kostråd är de traditionella:
– Vi ska äta mycket grönsaker och fiberrik föda. Målet är att gå ned i vikt genom att minska det totala energiintaget. Om man promenerar 30 minuter per dag så förebygger man diabetes effektivt. Det visar både en finsk och en amerikansk studie, så där har vi ganska mycket på fötterna, säger Christian Berne till Aftonbladet.
Studien som Dagens Nyheter refererar till är den pågående sjuksköterskestudien “Nurse’s health study” vid Harvarduniversitetet. Under 20 års tid har Harvard analyserat kostinformation från 85.000 kvinnor. Enligt Dagens Nyheter är det den största kost- och livsstilstudien i världen.







