GI-frukost

Här tänkte vi dela med oss av ett par av våra favoriter vad gäller frukost me GI-inriktning. 

Pizzamuffins

Det första tipset är mycket goda pizzabullar vars recept vi hittade på recept.nu. Tillvägagångssättet är följande:

  1. Ugnen slår du igång på 200 grader, varpå du blandar ingredienserna ägg, grädde, keso, riven ost, bakpulver, oregano, salt och peppar i en bunke. Riv eller tärna även lite extra ost tills senare.
  2. Skär korv eller skinka i mindre bitar och blanda ner i smeten med lite tomatpuré.
  3. I med smeten i muffinsformar och toppa med en halv tomat.
  4. Grädda sedan i ugnen i ungefär 20 minuter.

Fyllningen kan du variera utefter eget tycke och smak. Men se till att det är GI-vänliga livsmedel.

Äggröra

Något som är ännu lite enklare att göra är en klassisk äggröra. Alla har kanske varken tid eller lust att ställa sig och baka muffins på morgonen.

Äggröran gör du enkelt på följande sätt:

Värm på en stekpanna och lägg i en smörklick när den är varm nog. Medan du väntar på att stekpannan ska värmas så knäcker du ägg i en skål och tillsätter grädde, salt och svartpeppar. Blanda om detta med en gaffel eller lätt med en visp.

Slå i blandningen i stekpannan och rör om med en trägaffel tills smeten blivit fast. Stek sedan till önskad form – klart. Servera gärna med sallad och något protein.