GI-Metoden

GI-metoden tillhör en av de allra populäraste metoderna för att gå ner i vikt. GI står för glykemiskt index och är ett mått för hur olika typer av livsmedel påverkar blodsockervärdet, vilket ligger till grund för GI-metoden.

GI i korthet

I stora drag går GI-metoden ut på att minska intaget av livsmedel som innehåller så kallade snabba kolhydrater, som till exempel vitt bröd, vanlig pasta och vitt ris. Något man däremot ska se till att få i sig är fiber, som man hittar i till exempel baljväxter, havregrynsgröt samt olika typer av fröer som linfrö och psylliumfrö, vilka bidrar till att sänka GI. Det är också viktigt att se till att man får i sig protein, som man hittar i fisk, kött, fågel, ägg, quorn eller tofu.

Ett bra tips om man vill äta enligt GI-metoden är att leta upp en GI-tabell över olika livsmedel, finns att hitta på nätet. Ju lägre värde ett livsmedel har desto bättre är det att stoppa i sig.

GI-mat

Snabba tips

Är du precis i färd att börja med GI-metoden så ska du här få några tips att tänka på.

  1. Ät inte mindre – Tanken med GI-metoden är inte att du ska dra ner på hur mycket mat du äter, utan snarare på sammansättningen av kosten. Ät även i fortsättningen tre mål mat om dagen och något mellanmål.
  2. Inget vitt bröd – Vitt bröd är ett riktigt no no, samma som vitt mjöl och vit pasta. Byt ut dessa mot mer fiberrika alternativ.
  3. Pasta och potatis – Potatis och pasta är kolhydratrika livsmedel och GI går ut på att ha en kolhydratfattig kostsammansättning, därför bör du byta ut potatisen och pastan i hög uträckning. Gärna mot grönsaker och bönor.
  4. Protein – Se till att äta proteinrik mat i varje måltid. Fågel, fisk, ägg, kött osv. är proteinrika livsmedel.
  5. Bli mätt – Som vi skrev i första punkten så handlar det inte om att äta mindre mat utan att äta mat som istället stannar kvar längre i magen och håller dig mätt, det vill säga mat som tar längre tid för magen att bryta ned.