Håll hälsan under graviditeten

Att vara vid god hälsa är en stor fördel när man vill bli gravid. När man har bestämt sig för att skaffa barn så gäller det alltså att sköta sig, att äta rätt, vila och motionera. Här tar vi upp några saker som är särskilt viktiga att tänka på.
Gravid

Rätt fett

Studier visar att transfett bör undvikas eftersom dessa kan sätta stopp för din ägglossning. Olivolja, däremot, kan öka din fertilitet. Du ska satsa på omättade fetter som finns i nötter, avokado, oljor, ägg och fet fisk. Just fisk ska man dock vara lite mer försiktig med eftersom man måste undvika de fisksorter som kan innehålla kvicksilver och dioxin. Omättade fetter är inte bara bra under graviditeten, de minskar också risken för hjärtsjukdomar.

Undvik skräpmat

Du äter faktiskt inte för två när du är gravid. Det är inte förrän slutet av graviditeten som du måste öka ditt kaloriintag, och då är det bara 300 kalorier extra som behövs för att du och foster ska må bra. Skräpmat och liknande innehåller mycket kalorier, men väldigt lite näring och fel sortens fetter så det är ännu sämre att äta skräpmat under graviditeten som annars.

Håll koll på din mens

Det är viktigt att hålla reda på din mens, skriv upp när den infinner sig. När du håller koll på din cykel ser du också när du är som mest fertil. Senare underlättar dessa noteringar också att räkna ut när du blev gravid.

Ett bra tips när du siktar på att bli gravid är också att göra ett ägglossningstest i hemmet. Med hjälp av detta kan du enkelt se när du är som mest fertil, tillförlitliga test hittar du på Graviditetskollen. Testet mäter mängden av ett speciellt hormon (LH). Mängden av detta hormon ökar kraftigt vid ägglossning. D-vitaminbrist kan leda till ägglossningsproblem, så upplever du detta bör du ta tillskott eller tillbringa åtminstone en halvtimme i solen varje dag.

Extra folsyra

Folsyra ökar fertiliteten och gör det lättare att bli gravid men är även lämpligt att ta senare under själva graviditeten. En tablett med 400 mikrogram folsyra rekommenderas varje dag fram till graviditetsvecka 12, detta minskar, bland annat, risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Sluta röka

Sluta använda tobak. Genom att sluta röka eller snusa ökas dina chanser att bli gravid och risken för missfall minskas. Ett avslutat bruk av tobak gör att ditt kommande barn kommer att få en mycket bättre start i livet. Att sluta röka gynnar förstås även din egen hälsa. Ta också en paus i alkoholdrickandet när du försöker bli gravid, för säkerhets skull.

Fler knep och tips

Mama.nu kan du läsa mängder av tips och knep för att lyckas bli gravid. Kom dock ihåg att det viktigaste är att ta hand om dig själv och slappna av – ibland tar det helt enkelt tid.