Matens effekter på hälsa

”Du är vad du äter” är ett uttryck vi har hört åtskilliga gånger, men det ligger faktiskt någonting i det. Om vi tänker på att allt vi någonsin ätit har resulterat i den person vi är idag får vi ett annorlunda perspektiv på mat. Mat är mycket mer än just bara mat. Vi kan dela upp det i så många delar att det skulle krävas år av studier för att försöka förstå dess effekt till fullo.

3982321-kundkorg-med-matvaror

Vikten av hormonell balans

Genom att medvetet välja vad vi äter kan vi förbättra olika egenskaper och funktioner i kroppen. Oavsett om du vill få mer energi för att utföra ett långlopp på cykel, bygga upp muskler eller öka dina chanser till att bli gravid är det viktigt att hormonerna i din kropp har en bra balans. Jonas Bergqvist har skrivit ett väldigt intressant inlägg om detta, du hittar det här.

Har du svårt att bli gravid, exempelvis på grund av oregelbunden menscykel, är en god idé att se över din kost. Har du en hormonell balans i kroppen är chansen att bli gravid större. Lägg om dina matvanor och börja gärna träna lätt om du inte redan gör det. Ge det ett par veckor och känn sedan efter hur det känns. Ibland kan det vara svårt att känna av när kroppen börjar må bättre av kosten och det kan ta ett tag innan menscykeln blir regelbunden igen. Det kan därför vara bra att köpa ett ägglossningstest för att ta reda på när man har ägglossning. Ett sådant kan man enkelt beställa hem via nätet eller köpa på närmaste apotek.

Även som man är det viktigt med hormonell balans om du och din partner drömmer om att skaffa barn. Testosteron, som är ett betydande hormon vid tillväxt och fortplantning, frisätts när man intar mat som innehåller tillräcklig mängd fett. Att äta hälsosamt för att öka chanserna till graviditet innebär alltså inte att man måste äta fettsnål mat. Allt handlar helt enkelt om att hitta rätt balans.

vitamins sourceAldrig tidigare har stressen och pressen påverkat människors liv så mycket som nu, lägg dessutom till dåliga matvanor så är grunden lagd till att du inte orkar hålla fokus en hel arbetsdag längre. Trots försök till att äta mer grönt och sova fler timmar orkar du inte utan kroppen känner sig trött. Det har gjorts forskningar på att vi människor inte längre får i oss tillräckligt med näring, även om vi försöker att inte slarva maten. Halvfabrikat och snabbväxande grönsaker som vattnats ur med mineraler och vitaminer i jämförelse för 50 år sedan gör att innehållet inte längre håller måttet. De vitaminer och mineraler som minskat mest är c-vitamin, kalcium och järn. Så förutom att försöka odla så mycket som möjligt själv och laga till det kan man öka näringsvärdet och tillsammans med näringstillskott dagligen bör energin återkomma.