Näring och energi för din träning

För att din träning ska ge maximal effekt och att du i slutändan når dina utsatta mål, krävs att allt runt om kring träningen också optimeras. Bitar som näringsintag och vilotid är minst lika viktig som träningen i sig och värt att ta en närmare titt på.

Bicepscurl

Beroende på vad du är ute efter med den träning du åtagit dig, kommer förutom träningen i sig, även andra bitar in i ekvationen för att lyckas med de resultat du är ute efter. De gäller helt enkelt att ge sig själv så bra förutsättningar för att lyckas som möjligt, vare sig du befinner dig på gymmet, löparbanan, eller hemma vid matbordet.

Olika mål

Har du som mål att gå ner i vikt, få mer energi och en vältränad kropp i sin helhet, gäller det att tänka på sitt kaloriintag och den kost man stoppar i sig. Det handlar såklart inte om att sluta äta i sin helhet, utan om att hitta en balansgång där du får i dig nog med näring, men ändå på ett plan där du tack vare din träning bränner mer fett än du lägger på dig. Såklart spelar det också en stor roll vad det är du stoppar i dig, när och hur ofta. Mindre portioner, fler gånger om dagen, sätter igång din kropps förbränning och ger i detta fel bättre resultat. Att köra någon form av konditionsträning tidigt på morgonen före frukost är också ett hets tips för den som önskar gå ner i vikt.

För en som istället har som största mål att bygga muskler, krävs en helt annan insats. Här gäller det att få i sig stora mängder protein, både för och efter träning. Kroppen ska alltid har något att bygga av, så den slipper hämta det från kroppens egna förråd. Därför äter kroppsbyggare extremt stora mängder proteinrik mat, flera gånger om dagen, varvad med annan nyttig kost som till exempel vissa typer av grönsaker.

För er som känner att ni ligger någonstans emellan, gäller en balansgång av dessa två koncept. Ät gärna proteinrikt, men håll kosten på en vettig nivå och gå inte till överdrift. Varva styrkeövningar med olika konditionsmoment och försök blanda in så många muskelgrupper som möjligt i det träningsschema du satt upp veckovis.

 

Snabb energi

En annan sak som är bra när du vill bygga muskler, är att så snabbt som möjligt efter att ditt träningspass är över, förser kroppen med någon form av proteinrik energi. Då kan en produkt ur Gainomax Recovery serien vara ytterst intressant. I sortimentet finns både dryck och bars, med en mängd olika smaker. Produkterna tillverkas av inte mindre än Norrmejerier och på deras hemsida norrmejerier.se, kan du läsa mer om dessa och om en massa annat.